Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

fredag 7 augusti 2009

Att inte kunna träna

Nu var det så länge sedan jag tränade att jag tror jag glömt bort hur man gör!

Alltså kör jag det gamla vanliga. Ingen träning, mycket skoj och bara tävling! Najs värre.

Nu är det en vecka kvar till GAX. Och en dag. Jag och Staffan funderar och fnular, fixar och donar - var och en på sitt håll. Det kommer att gå bra - så här förberedd har jag aldrig varit inför en tävling någon gång. Men så har jag ju aldrig sprungit 100 miles förut. SEXTON MIL. Drygt.

Vi har lagt upp loppet i 4 block. Varje block har vi sedan gjort en banprofil över, med instruktioner om terräng, vattenställen, WC med mera. Vi har diskuterat vad vi ska ha i våra drop bags (kläder, lampor, energi, skor + annat) som vi kommer att få tillgång till efter ca 4, 8 och 12 mil. Kilometer för kilometer har mentalt redan sprungits. Nu återstår bara själva tävlingen.

Med oss som energi efter 50 miles har vi Militärinstruktör Bruno (vår pacer). Han kommer att få trösta oss när vi är patetiska, piska oss när vi sackar efter, berätta hur underbara vi egentligen är (trots ömma ben, fula flätor, saltränder i fejjan, skavsår av bh-band, skavsår i ljumskarna...) och dela vår lycka när Runner's high plötsligt inträffar - då endorfinkicken blir så stark att det är svårt att uthärda - då leendet sprider sig utan att du kan göra något - då du vill skrika till hela världen att du älskar livet. För det hinner vi nog med. Vi har ju trots allt 16 mil på oss. Drygt.

Jag ska snart snickra ihop en teampresentation för er - så ha lite tålamod. Något måste jag ju göra när jag inte tränar.

Men först en tur ut på landet för lite rosa bubbel och jordgubbar - för de innehåller så mycket bra järn ;)

12 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Hur lång tid kommer det att ta att springa GAX? Eller kort... Eller hur man nu formulerar sig.

gullfot sa...

Ni har det bra ni som kan köra team! Känns hårt att vara ensam på de här distanserna faktiskt. Visst, bolla lite kan man alltid göra, men det är inte samma sak.

Go teamet! Ser fram emot presentationen. Ni är bäst!! ♥

Magda Gad sa...

ville bara titta in och säga: DU ÄR TAMIGFAN ETT MIRAKEL

askan sa...

Det är nog inte fel att vila, känns som det är bästa fortoppningen om du ska springa 16 sköna. Du kommer vara pigg och löpsugen i varenda muskel.

Anna (Orka mera) sa...

Så himla coolt! Ser fram emot att läsa allt om ert "lilla" äventyr!

Anonym sa...

Underbart, det kommer att gå så bra för er!

Susanna sa...

Vilket underbart fantastiskt äventyr det kommer att bli för er! Lycka till!!

Snorkkis sa...

Så häftigt hur ni planerar den mentala biten; och då det gäller det mentala tror jag ni är ur-starka. För att inte snacka om det fysiska - där äger ni!

Anonym sa...

16 mil. Inte 16 km. Puh!
Jag ska och springa långpass nu, eller liten kort sväng, beroende på vad det ska jämföras med. Hi hi.

Anonym sa...

Ordet WC-block har helt plötsligt fått en annan betydelde:-) Eller har du packat ner någon sådan i dropp-bagsen istället för deo? Kan ju behövas lite starka grejer efter några(många) svettiga timmar och mil ha ha ha!
LYCKA TILL!!!
/Kalle.
Psss. Har du provat doftgranar?
(typ en i varje armhåla hi hi.)

MarathonMia sa...

Lilla Duktig: Man har 32 timmar på sig - vi startar kl 8 på lördag morgon och jag ska vara tillbaka på kontoret på tisdag 8:30.

Fredrika: Ja det känns riktigt tryggt att springa i team. Men du vet ju hur jag är - snackar för mycket...

Magda: Snälla - säg det igen om en vecka. Jag faller för smicker

Askan: jajamensan!

Anna: Hur långt blir ett 100miles inlägg? Finns det maxgräns?

Anonym och Susanna: Underbart är ordet!

Snorkis: Nu gäller det att hålla den mentala biten - rabbla mantrat och bara köra! Starka som oxar ;)

Utredning: hehehe! perspektiv va?

Kalle: Jag har tagit det säkra före det osäkra och kommer att dricka resorb och WC-anka några dagar innan loppet - på så sätt kommer jag att dofta havsbris hela vägen!

Carina sa...

Ser fram mot att följa förberedelser och lopp. Tror det kommer gå sjukt bra för er!!