Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 11 november 2008

Mjölksyra balanseras bäst med endorfiner

Eller hur var det nu igen Karin?

Enligt Wikipedia: Endorfin är ett peptidhormon kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta och påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid stress, motion,även av sex förälskelse och vid akupunktur.

Jag är svårstressad. Jag är lättutmanad. Saknar helt och hållet endorfinkänsla av min naprapats akupunturnålar i min stela häck.

Efter gårdagens Nordic Military Training började kroppen redan vid lunchtid visa livstecken på ömma kroppsdelar/muskler/senor jag lagt i träda. De små vilande funktionerna protesterade starkt (smärta!). Vid 16-tiden hade morgonens mjölksyra i låren övergått i någon cementliknande massa som helt enkelt behövde förtunningsmedel. Samtidigt var jag så trött att jag skulle vilja lägga mig ner och sova.

Två problem som blev två utmaningar: Problem ett: Trötthet -förmodligen orsakad av två kilo seg, sockerbitsgodisklump på vandring genom tarmsystemet. Botemedel: Ignorans. Problem två: Cementkänsla i höger lår, rygg, axlar och mage. - med all sannolikhet orsakat av Militärträning. Botemedel: Återhämtningsträning.

Givetvis blev det BodyJam. Den bästa återhämtningsträningen med garanterad endorfinleverans. Jag stapplade upp för trappan till träningslokalen, stretchade ut så gott det gick före passet. LillaDuktig skuttade fram och fixade platser längst fram. Vilken skillnad! Förra veckan stod vi längst bak och såg nada. Lokalen var då fylld till bredden med ny koreografi = svår ekvation. Igår var det samma koreografi, färre personer och 55 minuter ren skär glädje. Världens bästa glädjespridare LillaDuktig vet hur man ignorerar stela ben och en trött skalle. Det var bara att skaka på axlar, le och vicka på höfterna, hänga med coola Anna i dansen. Den här koreografin (2 år gammal...) är helt och hållet vår. Anna guidar i Ragga (stilen, inte verbet). Vi serverar öl, slår ner ölen, hämtar upp våra Louis Vuitton-väskor, kör Caipoeira i takt till Jean-Paul. Det jag insåg var att höfterna var det enda jag inte var stel i (haha - där hittade jag min styrka! Armégrabbarna har totalt missat att trötta ut höfterna! Alltså kan jag använda dem nästa gång jag känner mig trött i nån annan muskel på Militärträningen: Ska genast testa höftalternativ på alla övningar...)

Idag känner jag mig som en skev skalbagge. Höger lår har svår träningsvärk, min rygg känns hård och öm samt jag har ett tryck över revben och mage. Undrar om jag över huvud taget kommit upp ur sängen utan Jamen?

I morgon bitti lockar Military Training med fystest... är jag där 6:15 eller är jag en mes? Vi får väl se hur IF Linnéas Västerbrointervaller behandlar mig ikväll.

Ha en toppentisdag vänner!

14 kommentarer:

Masse sa...

om man har mjölksyra och tar en koffeintablett så får man latte i musklerna.

Löpning & Livet sa...

Armyträningsvärk är den bästa träningsvärken! :D

Den är liksom annorlunda än träningsvärk från ex styrketräning.. Det känns liksom att man gjort något bra! :)

Löpning & Livet sa...

Fast jag har inte testat bj som återhämtning.. kanske borde göra det.. om jag inte vore så hopplöst lost på det :)

Anonym sa...

Undrar just varför du har träningsvärk just i höger lår...
Min är jämnt fördelad mellan båda...

MarathonMia sa...

Masse: haha! Med lite löpning så skummas mjölken...

Andréa: Träningsvärken efter Army är att liknas med boxningsträningsvärk - härligt mörbultad!

Ken: Jag har bara simhud mellan tårna på vänster fot och gick nog skevt i ankgången...

Anna (Orka mera) sa...

Om jag känner dig rätt ligger du INTE och sover när ARMY-träningen drar igång i morgon.... Det finns säkert några nya muskler du kan få träningsvärk i. Och träningsvärk är kul värk :)

MarathonMia sa...

eller hur. särskilt när det vankas tester... lockar otroligt!

Lena sa...

Hur tänker svensken? Jo, jag har träningsvärk - jag kan inte träna. Hur tänker Mia? Jag har träningsvärk - hur kan jag återhämningsträna? Vem har rätt? Mia såklart!

MarathonMia sa...

Lena: Det är ibland tungt att gå mot strömmen! Men 9 miljoner KAN ha fel...

gullfot sa...

Hahahaha, Mia en mes? Right.

Visa dem vad du går för SuperW!!!

MarathonMia sa...

Men det regnar ju...

Catti sa...

Synd man inte kan satsa pengar på detta, ett lättare vad kan man inte vinna.

Mia = ÖIP onsd 06,15!

Unknown sa...

Tja varför ge upp och lägga sig ner och kvida! Så länge man inte ger sig på samma träning som gav träningsvärken så funkar det ju! :)

Karin sa...

Mia, you rock!! FASAN vad du är grym och jag blir så impad och inspirerad av dig :-D
Ge nu fystestet vad det tål, du kommer att vara i grym form. Särskilt med svängande höfter ;)

Och ja, mjölksyra balanseras bäst med endorfiner. Alltid ;)