Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 12 oktober 2009

Rehab eller pro-hab?

Skadad? Överansträngd? Resesliten?

Knä. Jag har aldrig tidigare haft ont i mina knän. Någonsin. Jag hade faktiskt inte planterat in att få ont nu heller. Jag kan inte förklara det bättre än Anders - "Det är som mensvärk i knät". Sant - en molande värk runt/i/omkring/utanpå/litehärochdär där knät sitter. Känns inte som muskelont, skelettont - mer som en massa vätska som är trög och ivägen. Jag kunde inte ta mig upp eller ned för trappor efter loppet. Tog Voltaren och hade sedan inga besvär. Överansträngning? Benen var fortfarande rätt svullna efter tjänsteresan så det kan ha påverkat. Vad-vet-jag. Och Vad-vet-vårdcentralen. Jag vill inte ha samtalet:

- Hej - jag sprang 100 miles i augusti - eller öh...det blev 162 km, och mitt ben svullnade upp efteråt. Det tog 2 veckor innan det såg normalt ut igen. Fast jag har inte haft ont. Men nu... i lördags när jag sprang 5 mil i hård terräng så fick jag ont i knät.

Gissa svaret. Don't go there liksom. Då är jag hellre min egen doktor och skyller på resa och taskig mat. Hehe. Så moget.

Min naprapat har redan kikat på knät innan SUM, inget av, inget fel - bara en svagare muskel på insida knä - som jag fick rehabövning för. Men om jag inte är skadad så blir det väl pro-hab - i förebyggande syfte. Nu ska jag i alla fall vila fram till imorgon kväll då jag långsamt ska väcka benen till liv. Jag tänker äta voltaren idag också och hålla smärtan borta.

Igår spenderade jag tiden på bästa tänkbara sätt - först heja på löparna i Hässelbyloppet, sedan "få" en personlig tränare som tillsammans med mig fixat träningsschema för min nästa säsong och satsningen på 3 höjdpunkter.

Det är alltid lättare med sköna mål när man ska stå och köra rehab...jag menar prohab!
**************************

20 kommentarer:

Elin sa...

Hoppas knät snart är bra igen :-)

Dunceor sa...

Ah ska bli intressant och se vilka tre höjdpunkter nästa år innehåller.

Jag är förvånansvärt fräsch och pigg i benen idag, det är underbart.

Se nu till att kom igång i lugn och ro så det inte blir en riktig skada.

Fredde sa...

Ooh, berätta vilka de tre höjdpunkterna är?

Jag tror det är viktigt att vila bort en ev. skada så att det inte blir värre.

Lycka till.

marathonjohan sa...

Håller med Fredde, men åh vad sugen man blir på att få veta vilka de tre höjdpunkterna är... Kan GAX Trans Scania (eller vad det hette) vara en av dem kanske?

MarathonMia sa...

Elin: Det hoppas jag med!

Dunceor: Jag har också förvånansvärt pigga ben - lite trött i höfterna, men det kan bero på lördagens dans ;) Jag lovar att ta det superlugnt!

Fredde: håller med och inte. Orsaken till att knät är svullet är för att jag vilade helt efter GAX, detta korkade förmodligen igen all genomströmning vilket orsakat lite stopp/stockning. Min naprapat har beordrat lugn jogg/lätt träning för att förhindra det framöver. Kanske jag ska ha en liten tävling så får folk gissa mina 3 höjdpunkter nästa år... :D

MarathonJohan; Nyfiken i en strut... :D

staffan sa...

Mia:

Antar att jag är borträknade för att få vara med i den ev tävlingen om vilka tre tävlingar :=)

Krya på dig Mia, våga vila

Kram Staffan

MarathonMia sa...

Staffan: What is mentioned during running - stays in the woods... gammalt indianordspråk :o)

Vila? hjäääääääälp vad trist.

Zebban sa...

Jag håller tummarna för att dina knän blir bra igen. SUM lämnar en inte oberörd direkt.

Vila behöver ju inte betyda inaktivitet. Aktiv vila kan ju faktiskt vara kul åxå, eller? Kanske köra Maffe i några veckor kan vara ett mellanting?

Fredde sa...

Precis. Vila behöver inte betyda soffläge (även om det är skönast).
Simma är skonsamt, om än lite trist. Cykel fungerar fint också. Och vips så följer även du med och kör Kalmar Triathlon nästa år.

MarathonMia sa...

Zebban: så sant som det var sagt. oberörd - pyttsan. Jag har funderat på maffe - men det rimmar lite illa med militärträningen - och jag tänker bli starkare. tokstark.

Zebban och Fredde: Puh! Jag trodde alla menade att jag inte skulle träna NÅGONTING... finns liksom inte på kartan.

Evelina sa...

Aj då. Ont i knä är aldrig kul. Och lova att du inte tränar på smärtstillande så du missar om det skulle förvärras, jag vill gärna kunna fortsätta läsa om långlöpning i den här bloggen!

Ta hand om dig!

LindaH sa...

Knäproblem är inte att leka med, men du är en klok kvinna som kommer att bli bra tror jag. Själv har jag gammal idrottskada (korsbandsskada) som jag haft så länge så jag är "van" att ha problem med knät. Nu vet jag (eller rättare sagt naprapaten har sagt..) att jag måste träna musklerna runt knät, fram/baksidalår samt sätesmusklerna så jag kan fortsätta springa.
Det blir en vana att tänka till och träna klokt och förebyggande.

gullfot sa...

Men... det är ju jättespännande! Vad är det för personlig tränare? :-)

Själv fick jag vajsing på knät efter gax, det visar sig att det var knäskålen som gled omkring så att det blev irriterat. Det blir uppenbarligen lätt så med långa sträckor och svår terräng. Motverkas med hjälp av starkare muskler, så även för mig är det gymmet som gäller i vinter. Det är en "bra" skada i den mening att man kan träna normalt, och ska träna sig igenom den helt enkelt. Förhoppningsvis har du något liknande.

Prehab is da shit. Lycka till!

Carina sa...

Jättetrist med knät. Håller tummarna för att det är samma problem som Fredrika nämner i sitt inlägg. Då kan du ju vad jag förstår träna på som du vill framöver också.

Spännande, ett kinderägg nästa år!!!

NiklasN sa...

Tre höjdpunkter, vad kan det vara? Inleda med 3000m på Vinthundsvintern och sen fortsätta med en tartansatsning?
Eller nu vet jag! Du skall hänga med Coola K och de andra till Kalmar! Så är det förståsss! Lova att simma i cirklar kring Nix!

Å prehabba igång knät nu!

MarathonMia sa...

Evelina: Kul att träffas IRL - Jag lovar att inte träna på smärtlindring - kör klokt och kollar upp knät.

LindaH: förmodligen kommer allt från sätesmuskeln från början - bara att ta tag i säte, hamstring, knä och vader... som en tiotusenmilaservice.

Gullis: Jag har också fått höra från naprapaten att träna mig igenom. Bara att ta fram pilatesbollen och gummibandet :) Hihi - min personlige tränare är en som kommer att bli galen på alla mina sidospår jag kommer att busa fram... eller så kommer han personligen att knacka på dörren och se till att jag följer schemat.

Carina: Och viket kinderägg - det är som att äta, äta, äta sig inåt och den goda (?) chokladen aldrig tar slut - överraskningarna poppar upp däremellan ;)

Niklas: Moahahaha - tänk dig mig i våtdräkt! moahahaha - kan inte sluta skratta!

Jossan sa...

stort tack för hejande i Hässelby, det var kul att se dig där!

Tråkigt med knät, jag hoppas verkligen att det löser till sig snabbt så du kan springa som du vill igen!

Kalle sa...

"Stays in the woods" var ju passande :-)
My lips are sealed men jag är lite osäker på en av höjdpunkterna.
Krya på knät!!!

MarathonMia sa...

Jossan: Så kul att få heja också! Knät är bra.. (peppar peppar)

Kalle: hehe what says in the woods - stays in the woods!

Måndagsbarn sa...

Guuu så spännande! Vill veta mer om tränaren!