Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

fredag 26 juni 2009

Jag vänder på dygnet!

Vilken förbaskat tur att jag har projekt som involverar USA för tillfället.

Nu kan jag med gott samvete ta sovmorgon. Eftersom tidsloppet på lördag startar 22:00 och jag är På eller Av - PÅ: energi som bara attan eller Av: Tvärsover. AV bruka infinna sig vid 23:00. Nu sitter jag klockan 1 på nattakvisten och äter tunnbrödmackor med min dotter och läser ikapp bloggar. Sen sover jag tills kroppen säger till att det är dags att vakna.

Har fått till två sköna löpturer också - 15,6 km i onsdags med Coola Karin, där jag fullkomligt njöt av soulen (sol + själ) vi pratade bara roliga saker och jag kände mig så glad och tillfreds under och efter turen! Vi sprang på min bror (som jag slog med 26 minuter på maran om ni missat det...) och goaste Linnéa som kom springade och gav mig en kram mitt under löpturen. Efter snabbdusch cyklade jag ner till Skeppsbron och kollade in min stora idol Soulkungen Eric Gadd. Ja, vad gör man inte för att förlänga kvällen lite.
Torsdagen skulle innebära tröskelpass på IF Linnéa, jag sprang lugnt i 6,5 km och valde att ta en 15 minuter lång stretch i solen i väntan på de andra. Mitt nya tävlingsset fick följa med på både onsdags- och torsdagsrundan: IFL linne och korta IFL tights.

Jag fick tips från Coola Karin om nattloppet på lördag, hon sprang 24h i Hallsberg förra året då det var över 30 grader varmt på dagen. Natten är inte lika varm. Hon frös jättemycket och tipsade mig att ta med mössa och vantar. Efter några timmars löpning sätter ju den stora fettförbrännarmotorn igång och då blir det härlig frossa. Frysfrossa. Jag ska i alla fall ta med mig flera uppsättningar kläder och skor.
Pannlampa och vaselin - något mer jag kan tänkas behöva på ett tolvtimmars? Knäskydd till krypningen de sista varven?
Förexten - hur mycket energi går det åt att lyfta armarna över huvudet vid varje varvning och skrika "Jag är bäst!" ? Målet är ungefär 70 varv. Mina armar är 72 cm långa räknat från armhålan, och jag har kortklipta naglar för tillfället. Fingrarna kommer att vara lite prinskorvsaktigt stora under loppet eftersom jag drar på mig vätska. Ska jag eller ska jag inte? Kommer jag ett varv längra om jag skippar?

18 kommentarer:

Träningsglädje sa...

ja det är ju bra att vi övar på att vara vakna i alla fall. jag som i vanliga fall aldrig har problem att sova är nu tvärvaken.

fler än ett par skor behövs inte. iaf inte enligt experterna. jag hade med mig 2 par till hallsberg och då sa de "nä du, 24 timmar är för kort för att byta skor". haha. men nog kan det vara skönt att ha med 2 par ändå, just in case liksom. snoskören kanske går sönder eller skosulan trillar av eller nåt. och då står man där, handfallen.

Löpning & Livet sa...

du är så effektiv! att hinna med både löpning och musik är ju grymt. jag är så seg alltid när jag tränat. fastnar vid datorn.. skriver in träningen på funbeat.. råkar kolla facebook.. fastnar i bloggarna :)

jag ska drömma om er när jag sover i helgen :)

MarathonMia sa...

Sara: Jag bytte skor när vi sprang Jättelångt, för det regnade och var blött. Sen kändes det gött att få på sig ett par lättviktare när det återstod 2 mil, mentalt lättare att lyfta stockarna då.

Andréa: Jag vet - känner igen det där med att fastna i funbeat, bloggar och fejjan. Men seg är jag aldrig efter ett träningss. Därför ignorerade jag datorn som ropade på mig "Nähe du - jag kommer tillbaka lite senar!" Så började dyngsomläggningen.

NiklasN sa...

hmmm, om vi gör det enkelt för oss:
Armen väger 3,35 kg och lyfts rakt upp 0,72 meter...
knappt 24 joule per arm och gång
dvs 3,3 kJ för hela resan.

För att kompensera för energiförlusten - ät en halv jordnöt...


Lycka till som fan!

funrun sa...

åh jisses. Mina händer blev som uppblåsta diskhandskar under 24H. Det var sjukt konstigt och obehagligt - men det gick över under natten...

Lycka till babe!

Elin sa...

Lycka till imorgon :-)

Maria sa...

LYCKA TILL!!!!!!!

Många kramar Majskolven :o)

Zebban sa...

LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Världens största lyckatill-spark i baken!

farsan sa...

Du vänder inte bara på dygnet - du vänder på alla begrepp!

Klarar du det här blir to m jag impad! Å jag har inte lätt för att bli impad...

Masse sa...

Kick some ultra-ass!

Anonym sa...

Så du ska också dit. Då kommer vi göra sällskap under natten då :) Och om pannlampa behövs springer/kryper jag bakom dig för någon sådan har jag inte. Kör hårt!

/Riverspringer.blogspot.com

Evelina sa...

Höj en arm/varv så spara du lite energi ;)

Jag blir så glad av att läsa här hos dig. LYCKA TILL!

Johanna sa...

Halloj, nybliven läsare :o)
Blev tipsad av evelina att följa din blogg.
Mycket träningsinspiration att hämta här. Håller tummarna för dig på 12timmars.

//Evelinas svägerska och nybliven läsare av din blogg :o)

Anonym sa...

Hej!
Slår på datorn 9.23 och har ingen aning om hur det har gått för dig.
37 min kvar av tiden.
Ser att din Free Counter står på 96666. Så jag gissar att din slutdistans blir den samma:96666 m.
Läskigt om det skulle stämma va?
/kalle.

Träningsglädje sa...

nu tycker jag du ska uppdatera din blooooogg!!! :)

Fever sa...

Hej och tack för senast.
Var väldigt seg, så jag kanske inte var på bästa humör.
Vatten i både knä, fötter och händer, på grund av hamburgare (äter aldrig salt mat annars).
På detta en mindre lyckad uppladdning med sömn (småbarnsförälder som man är)som gjorde att jag var supertrött (sömnig).
Men så kom du in laddade mina batterier.
Trots flera timmar promenad, kom jag ju nästan 20 mil.
Tack!

Mvh
Fever

MarathonMia sa...

Niklas N: Jag tappade räkningen och tog bara en halv näve jordnötter...

Funrun: Det ÄR snyggt med uppblåsta diskhandskar. sådetså.

Elin och Maria: Tack tjejer!

Zebban: Du skulle varit med - du och Fredrika tillhör ju min ultrakärna - men Johan och Sofie är fina vikarier som kan bli permanenta i gruppen :)

Bureborn: Rätt på den stela rumpmuskeln - det gjorde susen!

Farsan: Jag hoppas att jag imponerat på dig nu - för jag har impat på mig själv och ler stolt och fånigt.

Masse: U bet!

River: Kul att ses! Härligt med sällskap av ultradebutanter!!!

Evelina: Jag flängde lite löjligt med armarna men vickade desto mer på danshöfterna - gjorde susen!

Johanna: Välkommen hit och tack! Det är en guldsvägerska du har i Evelina!!

Kalle: Hmmm - kanske mitt nästa mål?

Fever: Du var helt otrolig! Jag är så grymt imponerad av dig och Åsa. Ni är ett fantastiskt team och riktiga fighters. Söta barn har ni också :)