Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

lördag 6 juni 2009

Jag bara springer...

...utan att analysera nämnvärt. Jag ger mig in i nästa utmaning halvvägs ur den första...

Men nu har jag vilat lite och tänkte bita tag i lite siffror. För summan har jag redan. FEST. Jag ska på fest den 13 juni, den börjar egentligen 18.00. Och tävlingen Jättelångt startar 11.00. Eftersom distansen 68 km är Ultra, borde jag hålla mig strax under mjölksyratröskeln för bästa resultat och uthållighet. Det är här räknandet kommer in. Jag har ju gjort ett laktattest och vet vilka farter jag kan springa i innan mjölksyran sätter in.

Nu gäller det att ha fingrarna lediga för räkning... om jag springer i farten x, hinner jag i mål klockan y. Då hinner jag duscha och sminka mig, och blir bara 24 minuter sen. Om jag däremot kör i tempot z och kommer i mål en timme senare får jag nog blaska av mig med våtservetter och hitta på en massa bra ursäkter för mitt kråkbo på huvudet...

Här är laktat-testet i en fin graf:

och här är laktatresultatet på ren svenska:


Då kom jag plötsligt på en väsentlig sak - pulsen är ju något högre vid tävling (är det för att det är så många killar som deltar på lopp?) - och kommer det att påverka min mjölksyraproduktion - jag vill ju inte ha möjlkstockning i benen om jag ska dansa på festen efteråt!
Eller så får festen helt enkelt börja när jag kommer dit. Oavsett när det nu blir.

14 kommentarer:

Micke sa...

Kom att tänka på en sak angående pulsen.

Om pulsen är högre pga en yttre faktor, attraktiva personer, uppspelthet eller nåt sånt, påverkar det verkligen mjölksyran?

Ponera att man har 160 i puls vid 6 min/km och får en viss mjölksyra.

Om det sedan kommer en yttre faktor som gör att pulsen går upp så borde det ju inte påverka mjölksyran för benen jobbar ju fortfarande lika hårt och pulsen i det här fallet är väl mest en proxy för ansträngningsgraden? Men som helt plötsligt blir lite fel?

Tänker jag fel nånstans?

Men å andra sidan kanske såna smågrejer inte gör att pulsen går upp så mycket om man ändå är såpass ansträngd?

MarathonMia sa...

Jag har funderat på precis samma sak! Undrar om den höjda pulsen gör att jag producerar mjölksyra - kanske värt att ta blodprov under lopp...

Magdalena sa...

Rent teoretiskt så beror mjölksyrabildningen på att musklerna jobbar anaerobt dvs uta syre. Högre puls kan ge en minimal större syretillförsel men i grund och botten handlar det ju om hur bra tränad man är dvs hur bra syreupptagningsförmåga man har i musklerna. Om jag minns rätt så är det vid 4 nmol/L som den är kännbar! Om du springer 5,8 mil i 6-minuterstempo och så sista milen med lite mjölksyra i benen dvs i miltempo så bör du även hinna basta lite innan det är dax för fest! ;o)

Anonym sa...

ÄNDRING!
Festen och tävlingen startar BÅDA11.00!
Samtidigt börjar dansen.
Denna gång blir det ingen balett, då den som det visat sig förut, lämpar sig bäst på asfalt.
Nu blir det istället premiär för quickstepp UTAN partner, allt för att i möjligaste mån undvika förhöjd puls som närkontakt med det motsatta könet kan medföra och där på ökad risk för möjlkstockning. Oj! där stockade det sig visst:-)

KLÄDSEL: För att undvika onödig tidsspillan så kombineras lämplig fest- och tävlingsklädsel.
DRYCK: Medtag egen dryck även om det ut med banan kommer att serveras(säljas) lokalt hemgjord lingondricka OBS! VITA DUNKAR!
MAT: Vi räknar med att alla dagarna före festen/tävlingen har skött sin kolhydratuppladdning så vi finner det onödigt med ytterligare förtäring under själva festligheterna.
VÄLKOMNA 13 juni!
/TÄVLINGSLEDNINGEN(Festkommiten)

MarathonMia sa...

Magdalena: Logiskt.

Festkommittén: Klockrent som vanligt. Klart festen börjar kl. 11. Jag tror dessutom att resan dit med mina medlöpare (kvinnliga och manliga) kan räknas som förfest. Jag springer i glitterklänning på lördag och ser till att bli serverad Gainomax i champagneglas. Tack K - du verkar ha svar på allt!

MarathonMia sa...

Magdalen igen: Gränsvärdet ligger på 2 millimol för mjölksyraproduktion så jag borde hålla mig under 150 i puls. Att dra på sig mjölksyra sista milen är inge problem - det bjuder jag benen på.

Carina sa...

Hej Mia med spring i benen!! Vilket tempo hade du vid de olika punkterna?

gullfot sa...

Okej, jag är nörd, så ta mina tankar för vad de är.

Pulsen högre vid tävling, hmm... är inte farten högre vid tävling också? Okej att man har pulspåslag vid start pga. alla fjärilar och så, men är den verkligen högre vid en given fart under själva loppet också jämfört med träning?

Hursomhelst. Normalt vid belastning ökar pulsen för att förse musklera med mera syre. Du har alltid en viss "bakgrundsnivå" av laktat, men när kroppen inte hinner transportera tillräckligt mycket syre för att kunna arbeta helt aerobt, arbetar den till viss del anaerobt med bildning av laktat till följd. Jag ser det alltså som att det är syreskulden som är orsak till den högre pulsen, och inte tvärtom. Jag menar att man får inte mjölksyra av hjärtklappning, om man ska förenkla det hela. Å andra sidan är de cellfysiologiska biofeedbackprocesserna ganska komplexa så jag kan inte svära på det.

Problemet med dina beräkningar är väl snarare skillnad mellan terräng och löpband. Oavsett så tvingas du till en del "styrkearbete" som precis som all styrketräning sker anaerobt med laktatbildning som följd. Det skulle jag dock inte vara orolig för i ditt fall, för du har väl antagligen ganska bra mjölksyratålighet med all hård träning. Så jag tror det är rimligt att du ligger runt 6 min/km. Du låg straxt över i Skövde, nu skall du klämma några km till i terräng.

Summa summarum hänger det nog på vad du vill ha för slags upplevelse i spåren! Och jag tror inte det är flåset som är begränsande.

Jag tänker inte tråka ut er med fler teorier om detta under festen, ifall ni var oroliga. 8-)

MarathonMia sa...

Carina: Jag sprang 6 - 5:30 - 5:00 - 4:30 - 4:00. 1km vardera tid på löpband.

Fredrika: Jo - jag vill analysera och kolla. Fast kanske inte på festen. Jag har nämligen högre puls på tävling - men som sagt - testet är ju gjort på ett snäll löpband och nu kommer terräng och annat underlag in. Jag skulle vilja köra 5:40-fart eller kanske lite snabbare till och med. Jag kanske ska gå på puls hela vägen tills det är en mil kvar?

Du och jag kan väl nörda ihop med siffror och sånt någon dag - det får bli en egen typ av fest :D

Lilla Duktig sa...

Motfråga:
KAN en fest över huvudtaget starta UTAN att du är på plats? Blir det inte bara en tråkig förfest då?

Så egentligen - du springer i valfri takt och festen börjar först när du anländer... Blir inte det rätt?

MarathonMia sa...

LillaDuktig: Jomensåärdet. Jag kan ju i alla fall få tro det. Litegrann

Evelina sa...

Inters träning börjar när Zlatan säger att den börjar. Den här festen börjar när vi säger att den börjar.

MarathonMia sa...

FanVadNajs - Segla in som zlatan.

Anonym sa...

Helt rätt tänkt, det är väl du som gör festen så innan du kommer är det väl bara förfest... och du får ju din egen förfest!