Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 17 juni 2008

Stålnacke

Jag hade en tjej i min klass som hette det i efternamn. Coolt.




Nu har jag inte stålnacke utan stel nacke. Som tur är hann jag bli ordentligt knådad och nålbeprydd hos naprapaten, trots att jag var 30 minuter sen. Tydligen ville hela Stockholm ha bilköer igår. I fortsättningen är tunnelbanan min bästa vän. Idag stramar det i vänster axel upp mot huvudet. Jag tror på eget helande med hjälp av mycket vatten och kanske en Alvedon en timme för träning. För träning ska det bli.

Jag är så rastlös så jag håller på att spricka. Jag har inte rört på mig sedan backträningen i lördags, tänkte köra BP igår men det fanns inget lunchpass i närheten. Så var det med det.

Någon säger att det bara är 15 veckor kvar till Berlin marathon. På ett sätt känns det skönt att veta att vi har 15 veckor sommar. Sommar med sol, vin, lugnt på jobbet varvat med ledighet och massor av träning.

Men 15 veckor låter plötsligt väldigt kort. Jag ska förbättra min marathontid med 25 minuter på denna ynka tid. Hjääääääälp.

Maken rekommenderar följande upplägg: Ta ut dig ordentligt och spring tills du får spykänslor. Då blir du nog snabbare och tåligare, gör detta flera gånger i veckan.

För att undvika skador menar proffsen att man inte ska öka veckomängden med mer än 10%. Då ligger jag lite risigt till efter maran. Det känns som jag bara druckit champagne, ätit kladdkaka, onyttig mat och massor av godis. Jag har inte samlat ihop särskilt många kilometer i löpning, bara promenader och det räknas inte. Någon dans har jag väl också hunnit klämma till med. Men ingen styrketräning.

I söndags körde jag i alla fall en Magda, jag gjorde grillade en kyckling i ugnen, fixade rotgrönsaker, svart quinoa och köpte hem en hel del nyttigheter i form av frukt, bär, lax, grönsaker, linser och allt annat barn-och-tonårs-ovänligt. Det finns mat för flera dagar, bra löparmat. Vacker mat. Mat som jag gillar. Mat som jag kanske skulle sätta igång att äta också.



Vad väntar jag på? Träningsglädjen kanske. Veckan ser förmodligen ut som följer:

Måndag: Naprapat
Tisdag: Tokträning med TSM
Onsdag: BodyPump
Torsdag: Tokträning med IF Linnéa
Fredag: Dans runt midsommarstången
Lördag: Halvmara med Karin i snacktempo...
Söndag: Vila

8 kommentarer:

Magda Gad sa...

Åhhhhhhhhhhh Mia nu blir jag stolt! :D

Hoppas maten smakar och att du snart är igång och kör skiten ur dig själv! ;)

15 veckor kan kännas kort, men tänk om det handlade om att vänta på nåt gott? tänk om du skulle behöva vänta på att någon som du älskar skulle vara borta i 15 veckor? då skulle 15 veckor vara en evighet :-)

Anna (orka mera) sa...

15 veckor är en evighet! (I alla fall hoppas jag det, för är det 15 veckor till berlin så är det rimligtvis också 15 veckor till Lidingö...).

Du kommer fixa berlin galant. Din träningsvecka ser ljuvlig ut, önskar att jag också var så strukturerad :)

Puma sa...

Hihi jag känner också till en Stålnacke-familj... :-)

MarathonMia sa...

Magda: Nu jävlar anåda blir det "deff". självklart får jag sätta tiden i sitt rätta perspektiv.

Anna: Jag älskar struktur, planering, genomförande... Lidingöloppet låter läskigt.

Puma: Undrar om man aldrig har nackspärr när man bär det namnet...?

Puma sa...

jag tycker du har alldeles förträffligt med energi. och man måste faktiskt äta kladdkakor och dricka skumpa iblabd också!!!

bureborn sa...

Jösses va´ jag blev hungrig! Ser supermumsigt ut.

KLart du lyckas kapa 25 minuter på maratiden under de kommande 15 veckorna. Liten kakbit för en teje som du!

Karin sa...

ÄH, 15 veckor är ju en halv evighet. Tycker Någon iallafall. Tillräckligt för att hinna dricka skumpa OCH komma i toppform... Du startar ju inte från scratch nu, snarare har du en toppengrund att bygga vidare på. Det här ska bli kul!
Gillar din planering, ta det lugnt med dansandet bara. Att snubbla på en treåring när man kör små grodorna kan vara ödesdigert... ;)

MarathonMia sa...

Puma: Tack vare "lite" bloggar och träningskompisar kommer man ju snabbt igång igen...både med träningsmotivationen och kladdkakeätandet.

Bureborn: 25minuter på 15 veckor - det är ju knappt 2 minuter per vecka. vad lätt det blev.

Karin: Hahaha - jag kan tänka mig grym träningsvärk efter grodhopp... ska undvika att dansa PÅ barnen. MEn känner jag mig själv rätt kommer jag ha dem på ryggen och leka hela eftermiddagen (kanske får en släng av ryggskott som tack)