Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 8 december 2009

Sjukt jobbiga, långa backar i Tanto!

Kom igen!! Bara 20 meter kvar!! Grymt jobbat tjejen!!

Jag får med mig Katarina de sista metrarna av den sista intervallen. Benen känns som stockar. Det är tungt. Toppen är så nära men någon drar i mig - drar bakåt, jag springer i sirap. Det är tungt. Men det är också den sista intervallen. Jag skjuter fram höften, lyfter blicken, andas och ger nytt syre åt mina trötta lungor. Vi spurtar det sista metrarna och vänder sedan ner.

Ken och jag höll i dagens pass. Vi krejsade till det lite och bytte de traditonella långbackarna vid Münchenbryggeriet mot en förlängning av vår korta backe i Tantolunden. Otroligt mycket tyngre skulle det visa sig. Backen mäter 388 meter, den är indelad i två partier där den första delen är normalbrant, sedan en liten raksträcka på 15-20 meter emellan för att sedan bli tvärbrant.

Efter uppvärmning på dryga 3kilometer och lite löpskolning satte min grupp iväg på intervallerna. Vi fokuserade på teknik och att löpa rätt. Syftet med backträningen är att få ett bra löpsteg, fin hållning, bygga styrka och lära sig återhämtning. Första delen nerför blev lugn - sedan övade vi utförslöpning de sista 80-100 metrarna, för att vända direkt och köra nästa intervall.

Upplägget var följande antal: Nybörjare: 5 intervaller, Medium: 6 intervaller, Avancerat: 7 intervaller och SUB 40-guppen skulle köra 8 stycken. Jag är bara 39 men körde ändå 7.

Det var en del nykomlingar, bland annat Stekaren - han grejade hela 7 stycken första gången. Men så är han ju kaxig nu när han är anmäld till Stockholm Marathon.

9 kommentarer:

Carina sa...

Hade varit superkul att vara med och behövligt!!!. Men jag har ordinerat vila till mig själv. Nästa vecka är jag med er och tränar igen (hoppas jag). Det ser jag fram mot.

MarathonMia sa...

Vila är del av träningen. Jag ordinerar mig själv vila imorgon :)

Ses på lördag? OCh på träning nästa vecka!

Andréa sa...

Jag vill också!! Ni råkar inte ha ett inplanerat pass i helgen (då jag är i sthlm)? :)

(Dock har jag fullt av aktiviteter inplanerade, men någon liten lucka kanske det finns :) )

MarathonMia sa...

Andréa----kom och kör NMT!! :D mellan 10-12 på lördag!

De som inte vågar från IF Linnéa kör långpass på lördag kl 10

Carina sa...

Hade självklart varit med både på NMT passet och festen på kvällen om jag var i stan. Men skidåkning i Tenndalen står på mitt schema i helgen.

Marre sa...

Kul med intervaller! Fast det roliga är när de är gjorda.... Får nästan ångest när jag tänker på att det snart är dags för riktiga kvalitetspass, gulp! Snyggt jobbat, Mia!

Catti sa...

Åh, det lät som ett riktigt guldpass. Hoppas det kommer ett likadant snart igen. Sprang ni upp till helikopterplattan? Hua, bara tanken ger mjölksyrakänning.

MarathonMia sa...

Carina: Enjoy skiing. Kan vara toppen att tanka ljus och snö nu!

Marre: Hur kommer det sig att man blir så skraj för intervaller och kvalitetspass - gulp hela vägen. Fast det känns ju ofantligt bra efteråt

Catti: Helikopterplatta förgylld med gran. Mjölksyra, blodsmak och spykänning (inte jag då...) :)

Snorkkis sa...

Detta upplägg måste kopieras! Äckligt lockande!